Manapság nagyon sokat beszélnek róla,
de ugyan tudjuk-e, hogy mit is jelent valójában?
- A szabadság általában idegen erőtől való függetlenséget jelent. Ily értelemben lehet fizikai szabadság, vagyis lehetőség (képesség) valamit tenni vagy nem tenni. A fizikai szabadságot erőszak („vis”) vagy erőhatalom („vis major”) zárhatja ki.
- Személyes szabadság a szabad mozgás, a test szabad használata, mely büntetőjogi védelem alatt áll, és csak a törvényben meghatározott esetekben és formák között szorítható meg (személyi szabadság korlátozása). A személyi szabadság el nem ismerésen és intézményesítésén alapult az ókori rabszolgaság, a rabszolgatartó gazdasági rendszer, a középkorban a jobbágyok földhöz kötöttsége.
- Az erkölcsi szabadság az ember akaratelhatározási szabadságát jelenti, ebben a formában az akarat és akaratszabadság szinonimája. Az akaratszabadságot általában csak az embernél lehet értelmezni, míg az emberen kívül eső természetet kötöttnek vagy nem szabadnak tekintik, mivel a szükségszerűség jellegével bíró természeti okság törvényének feltétlen uralma alatt áll.
- A jogi értelemben vett szabadság kiterjed mindarra, amit a jog szerint tenni lehet.
- Költői vagy szélesebb értelemben alkotói szabadság
(http://hu.wikipedia.org/wiki/Szabadság_(filozófia)
Miért is? Hát, ... leugorhatnánk a Grand kanyon egyik sziklájáról
ejtőernyő nélkül, de bizony az egészségünkre nézve nem lenne
hasznos. Lemerülhetnénk egy súlyos nehezékkel a testünkön a
delfinekkel együtt, hogy megfigyeljük a a vadászatukat, de
valószínűleg ez lenne az utolsó tettünk ebben a világban. Tehát
sok mindent megtehetünk ugyan, de saját jól felfogott érdekünkből
önmagunkat korlátozzuk.
Eddig gondolom világos, és mindenki egyet is érthet vele, egy
ember sem nagyon szállna ezzel vitába. De ha már a viszonylagos
területre az emberi kapcsolatok világába tévedünk, akkor már
nem annyira tiszta a kép (ahogy azt a szabadság meghatározása is
mutatja fentebb). Itt akadhatnak olyan területek, ahol
érdekütközések, világnézeti letérések, eltérő vérmérséklet
eltérítik az emberek felfogását a szabadságról - persze
általában a saját érdekeik érvényesítése mentén!
Hol van hát, és egyáltalán létezik-e olyan vezérelv, melyet
követve a lehető legkisebb érdeksérelmet okozva gyakorolhatjuk a
saját szabadságunkat?
Talán az asszertivitás? Bár sokak számára még idegen ez a
fogalom, de egyre inkább meghonosodik a magyar nyelvben. Alap
jelentése jogot formálni valamire. De általában ennél
összetettebb jelentéstartalommal ruházzák fel. Valahogy úgy
lehetne leírni, hogy mindenben olyan megoldás megteremtésére való
törekvés, ahol mind a két fél nyertesnek érezheti magát. Tehát
úgy érvényesíteni a saját érdekeinket, hogy közben a másik
fél érdekei a lehető legkisebb mértékben sérüljenek - még
abban az esetben is, ha ehhez le kell mondanunk az
érdekérvényesítésünk egy részéről a többiek érdekében.
Lehetséges egyáltalán ilyen szemléletmódot kialakítani a mai
önző világunkban és elég ehhez az, hogy asszertivak legyünk?
Mint hívő ember, azt kell, hogy mondjam, hogy lehetséges, de nem
elég hozzá csak az asszertív viselkedés! A megfelelő vezérlő
elvnek egyben az istenünkhöz vezető út alapelvének is kell
lennie!
Mi is ez? A szeretet! Pál által a Bibliában leírt szeretet
himnusza (Korintusziakhoz írt 1. levél 13. rész 4-7 versei)
szerint most néhány szóban nézzük át, miért csak ez lehet az
igazi indító ok?
A szeretet mindent elhisz – itt nem
vak hiszékenységről van szó, hanem olyan magatartásról, mely
feltételezi (ellenkező jelzések hiányában), hogy amit a másik
fél mond, vagy tesz, azt jóhiszeműen teszi ill. mondja! A szeretet
mindent kitartással tűr – ide is vonatkozik az előbbi
korlátozás. A szeretetnem keresi a maga hasznát – együtt örül
a másik sikerének még akkor is, ha éppen maga akarta volna azt a
célt elérni! A szeretet nem kérkedik – tehát nem mond, vagy
tesz olyat, amivel sárba tiporna másokat! A szeretet nem fuvalkodik
fel – tehát nem helyezi magát a többiek fölé! Igaz, hogy ha
körülnézünk – és talán magunkban is - pont az ellenkezőjét
fogjuk most látni. A szeretet nem féltékeny – és itt most nem
csak a férfi és nő közötti intim kapcsolatról van szó! A
féltékenység jelentheti a másik ember sikereinek, anyagi javainak
irigylését is! A szeretet nem viselkedik illetlenül – ehhez
gondolom nem kell külön kommentár! A szeretet nem keresi a maga
hasznát- mivel azzal mások érdekeit sértené! A szeretet nem
válik ingerültté – mert az ingerültség idején nem a józan
gondolkodás, nem a szeretet motiválja az ember cselekedeteit és
beszédét! A szeretet nem tartja számon a sérelmet – érthető,ha
számon tarjuk a sérelmeket, akkor képtelenség az adott ember felé
szeretettel fordulnunk! A szeretet nem örvendezik az
igazságtalansággal, hanem együtt örül az igazsággal – bár
ahogy mondani szokták, a legszebb öröm a káröröm, de az, aki
így örül, nem szeretetet mutat, hanem annak hiányát! Még akkor
is, ha néha mindannyiunkkal megesik az ilyen fajta „öröm”!
Végezetül a szeretett hosszútűrő
és kedves! Hát ezek a tulajdonságok nem igen népszerűek
manapság! De ha belegondol az ember, akkor be kell látnia, hogy
ezek nélkül olyan a személyiségünk, mint amiről Pál beszélt a
Timóteuszhoz írt 2, levele 3. részének első 5 versében:
(2Timóteusz 3:1-5) Azt pedig tudd
meg, hogy az utolsó napokban nehezen elviselhető, válságos idők
lesznek.
2 Mert az emberek önmagukat szeretők
lesznek, pénzszeretők, önteltek, gőgösek, káromlók, szüleik
iránt engedetlenek, hálátlanok, illojálisak,
3 természetes vonzalom nélküliek,
olyanok, akik nem készek semmilyen megegyezésre, rágalmazók,
önuralom nélküliek, vadak, a jóságot nem szeretők,
4 árulók, keményfejűek,
büszkeségtől felfuvalkodottak, inkább gyönyörszeretők, semmint
Istent szeretők,
5 akiknél megvan az Isten iránti
odaadásnak egy külső formája, de erejére nézve hamisnak
bizonyulnak; és ezektől fordulj el.
Nem hiszem, hogy jóérzésű emberek
ilyen tulajdonságokat szeretnének maguknak! Mégis, a közhangulat,
a világ egésze azt mutatja, hogy ma igenis ilyenek az emberek!
Vagyis elmondhatjuk, hogy a mai
helyzetből igenis csak a Biblia mutat világos és egyértelmű, nem
változó kiutat! A több ezer éve leírt gondolatai még
napjainkban is gyakorlatiasak, hasznosak és igazak!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése